Skip to main content

Aktualności

WERNISAŻ MALARSTWA PROFESORA EDWARDA GĄSIORA "PORTRETY KOBIET"

Prof. dr hab. Bronisław Marciniak Dyrektor Centrum Zaawansowanych Technologii UAM ma zaszczyt zaprosić na wernisaż malarstwa Profesora Edwarda Gąsiora PORTRETY KOBIET Uroczyste otwarcie wystawy 12 marca 2019 roku o godz. 14:00 w Centrum Zaawansowanych Technologii UAM ul. Umultowska 89 C, Pierwsze piętro Portret w malarstwie. Najstarsze zachowane portrety znajdują się we wnętrzach piramid egipskich i w sztuce Mezopotamii w formie malowideł, mozaik ,lub reliefów.Portret w malarstwie europejskim ma bogatą tradycję. Pliniusz Starszy(I w. n.e.), autor wielotomowej encyklopedii „Historia Naturalna”, wspomina o nadwornym malarzu Aleksandra Wielkiego. Apellesie, który tworzył portrety. W klasycznej i hellenistycznej sztuce greckiej portrety miały realistyczny charakter, podobnie jak na wazach czy rzeźbach. Na styku kultur w pierwszych wiekach naszej ery w Egipcie malowano portrety realistyczne techniką enkaustyczną(spoiwem był wosk na gorąco), to tzw. portrety fajumskie.W średniowieczu do czasów renesansu malarstwo portretowe pojawiało się marginalnie. W latach 730-843 ikonoklaści niszczyli nawet portrety święte. Po tym okresie nastąpiło odrodzenie malarstwa realistycznego i iluzjonistycznego. Znamienną cechą malarstwa gotyckiego XIII wieku był realizm. W nowej epoce-renesansie tworzyli realistyczne portrety wybitni twórcy, tacy jak Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael Santi, V.Tycjan, J.Tintoretto, P. Veronese i wielu innych.Portret zaspokaja naszą ciekawość względem osób wybitnych lub ważnych z jakichś względów. Wydobycie podobieństwa dotyczy przede wszystkim rysów twarzy i anatomii dłoni, jej kształtu.Eksponowane portrety kobiet na obecnej wystawie powstały w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku. Kompozycja obrazów i jej elementy, takie jak: układ form, relacje barwne, odbiegają od malarstwa realistycznego. Celem procesu tworzenia nie było dla mnie uchwycenie wiernego podobieństwa, lecz stworzenie harmonijnej kompozycji malarskiej.Postacie komponowane są najczęściej w planie pełnym, czyli uchwycona cała postać lub w półplanie. Kolorystyka obrazów jest nasycona odcieniami chromatycznymi lub półchromatycznymi. Barwy zestawione są na zasadzie konsonansu, wzajemnie współgrając ze sobą. Postacie traktowane płasko, sylwetowo z dyskretnym modelunkiem światłocienia są najbardziej „abstrakcyjne”-umowne w stosunku do modelek. Twarze są lekko obrócone w bok lub pochylone w dół.Portrety Anny zawierają w tle dodatkowe akcenty dekoracyjne w postaci ornamentugreckiego oraz oryginalne przedmioty znajdujące się w otoczeniu.Trzy portrety Hanny tworzą tryptyk, gdzie architektura miała współgrać harmonijnie ze strojem postaci oraz jej wyglądem.
Partnerzy
Uniwersytet Ekonomiczny
Uniwersytet Przyrodniczy
PPNT
UMP
ICHPAN
Instytut Fizyki
IGCZ
IGRPAN
IWNiRZ
PP
UMP
UAM